Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

4 tips på hur du blir mindre orolig för coronaviruset

Här är några råd på hur du kan tänka för att bli mindre stressad inför coronaviruset!

Dela på Pinterest
I dessa coronatider kan det vara svårt att att bibehålla lugnet när alla andra runt omkring en blir allt mer stressade. Därför har vi listat några råd på hur du ska tänka för att bli mindre orolig!

Det kan vara svårt att veta hur man ska hantera sina känslor kring coronaviruset och dess medföljande restriktioner. Det känns kanske inte heller bättre att sociala medier just nu är överfulla av olika inlägg och bilder som har att göra med viruset. Men var bara lugn, vi har listat några råd och funderingar kring hur du kan tänka för att minska din oro för coronaviruset! 

1. Oroa inte folk i onödan  

Känslor hos individer kan smitta av sig. Oavsett om det är positiva eller negativa känslor kan de sprida sig till andra och även öka stressnivåerna i kroppen. Så tänk på att inte oroa folk i onödan med kommentarer och onödig information. Sprid istället lite positivitet och kolla om någon behöver din hjälp!

2. Skydda din egen mentala hälsa

Ett värdefullt tips om du känner oro för coronaviruset är att skippa alla nyhetsuppdateringar som i dagsläget skickas ut varje timme. Gå hellre in och uppdatera dig under en viss tidpunkt varje dag för att minimera stress och panik! 

Försök också att inte tro på allt som sprider sig på sociala medier. Är du med i grupp-chatter eller har konversationer med kompisar som spär på hetsen kring viruset, kan du helt enkelt välja att lämna chatten!

3. Glöm inte att andas!

Om du upplever jobbiga känslor i form av oro, och din kropp börjar att reagera fysiskt, finns det vissa knep du kan använda dig av. Att ta stora och djupa andetag kan lugna ner en snabbt. Dessutom finns oändligt många andra andningstekniker som kan fungera om du behöver fokusera på andningen. Det finns också en hel del bra appar som du kan ladda ner om du behöver verktyg för hur du ska andas korrekt eller utöva exempelvis mindfulness. 

4. Enkla saker kan hjälpa 

Att distrahera sig med annat brukar hjälpa för de flesta. Ta exempelvis en kopp te, läs en bok, ring en vän eller lyssna på en podcast. Om du istället behöver lite frisk luft kan du ta en kort promenad runt huset. Naturen har visat sig ha en lugnande effekt på många människor och är ett bra knep om du behöver rensa dina tankar. 

Vill du hellre hålla dig inomhus kan du föra en dagbok eller skriva ner dina tankar på ett papper. Att skriva ner saker kan både sortera dina tankar och få ditt humör bättre. Kanske kan du skriva ner dina rädslor och bekymmer om du har några eller göra en lista to-do lista med saker du behöver ta tag i hemma. 


Det är många som är oroliga för coronaviruset och desto fler som kan behöva en hjälpande hand. Här är fyra saker du kan göra för att hjälpa till och sprida lite positivitet!

Mer:

Coronaviruset - här är alla frågor och svar du undrar över

10 frågor att ställa till en person som du trår mår psykiskt dåligt