Han är frisör, entreprenör och stylar flera kända profiler. Icona Pop, Ava Max, Loreen och Camilla Läckberg är bara några av dem. Men hur går man egentligen från "ingenting" till att bli en av de hetaste kändisfrisörerna just nu?
Momo började faktiskt upptäcka sin kreativa sida redan som liten i föräldrarnas trädgård i Västerås. Han började plantera blommor men uttryckte även sin kreativitet genom bakning. På gymnasiet läste han media och journalistik, som enligt honom var det närmsta kreativa han kunde komma – för frisörlinjen kom han inte in på.
– Mina föräldrar ville att jag skulle ha ett traditionellt mansyrke. Min reaktion var: “Aha – frisöryrket!” skrattar Momo.
“Ovanligt för en kille att klippa hår, och speciellt inte med mitt utseende!”
Efter studenten flyttade Momo till Stockholm där han sedan tidigare lärt känna vänner och bekanta. Fortfarande var frisördrömmen långt ifrån verklighet. Istället började han sin yrkeskarriär med att jobba på snabbkök och som telefonförsäljare.
Under ett halvår sökte han flera gånger praktik som lärling på en då känd frisörsalong i Stockholm. Efter flera nej fick han till sist chansen.
– På den tiden var det ovanligt för en kille att klippa hår, och speciellt inte med mitt utseende, säger Momo.
Momos arbetsuppgifter på salongen var att sopa hår, städa och servera kaffe. Men Momos strategi under tiden som lärling var att imitera frisörerna – en strategi som har tagit honom långt.
– Jag kopierade allt ifrån hur frisörerna tog emot kunderna till hur de klippte, deras styling och dialogerna som fördes mellan frisör och kund. Jag började applicera det på mina vänner privat, berättar Momo.
Hittade sitt signum
Momos kollegor och chef på salongen såg hans potential och började låta honom tvätta och föna hår. Momo visste att han ville klättra högre än så och flyttade därför till Norge där det ryktades om att det var brist på frisörer. Genom listigt nätverkande blev Momo headhuntad som frisör, och började hålla i kurser för ett stort norskt företag inom hårstyling.
– Det var min energiska personlighet och förmåga att jobba i salong, men också utanför salong, som var min styrka.
Genom Momos sätt att nätverka och tacka ja till alla jobb som kom i hans väg kom äntligen hans genombrott – hans första omslag för tidningen Cosmopolitan.
– Jag ville lära känna människorna i branschen på riktigt, vilket blev mitt signum i mitt nätverkande. Genom att släppa in människor motarbetade jag falskheten som finns idag inom min bransch, säger Momo.
Paris – London – Barcelona – Stockholm
Efter tidningsomslaget för Cosmopolitan öppnades flera dörrar för Momo. Till slut flyttade han till Paris för att anta nya utmaningar och ge sig in i modebranschen. Väl i Paris använde han återigen sin styrka att nätverka. Ganska snabbt etablerade han nya kunder. Men efter ett år i Paris med jobb på bland annat Fashion Week, bestämde Momo sig för att flytta till London. Där blev han salongschef. Barcelona blev nästa destination. Ditt flyttade han för ett sabbatsår.
Stylat Isabella Löwengrip och Kenza
– I flera år jobbade jag sju dagar i veckan. Det tär på kroppen, både fysiskt och psykiskt. Jag gick ner i vikt, tappade hår och var väldigt trött. Jag behövde återhämtning, berättar Momo.
I Barcelona bestämde Momo sig för att flytta tillbaka till Stockholm och började jobba som frisör. Genom sitt nätverkande i Stockholm kom han i kontakt med Isabella Löwengrip.
– Ett roligt minne jag har med Isabella var när jag fick flyga privatflyg med henne ner till Cannes filmfestival för att styla henne, det var riktigt häftigt! berättar han.
Hans kreationer har dessutom florerat på Instagram de senaste åren. Bilden på höggravida profilen Kenza med långt, vågigt hår fick över 60 000 likes – bakom stylingen låg Momo Schoeman.
Kändisfrisör för arabiska Vogue
Till slut bestämde sig Momo för att öppna sin egen salong, BYMOMO. Salongen var till en början en gammal däckverkstad som Momo renoverade. Idag är hans klientel allt från stora profiler till vanliga kunder.
Momo har idag en lång meritlista bakom sig: Molly Sanden, Noah Cyrus och många fler. När arabiska Vogue hörde av sig blev det ännu en milstolpe i Momos karriär.
– Jag kände mig tacksam och stolt för första gången när jag såg min bild i Vogue, det var en mäktig känsla. Jag har alltid jobbat för andra och sett mina kreation på omslag men denna gång var det annorlunda. Nu var det jag som var på bilden, vilket i sig var en stor bekräftelse för mig själv att jag gick rätt väg, säger Momo.
Mer:
Så får du tjockare hår – här är produkterna som hjälper
Populära hårtrender 2021 – frisyrerna och färgerna att satsa på