Linnea Claessons svar på Jimmie Åkessons uttalande: "Göm en flykting"

Jimmie Åkesson i kostym på bilden till vänster. Till höger är en bild på Linnea Claesson i t-shirten "Göm en flykting".
Linnea Claesson svarar på Jimmie Åkessons uttalanden i partiledardebatten med tröjan "Göm en flykting". - Foto: Adam Ihse/TT
Dela på Pinterest
Handbollsspelaren och influencern Linnea Claesson ger svar på tal till Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkessons senaste uttalanden.

Under partiledardebatten i fredags gjorde Sverigedemokraternas partiledare uttalanden som fick många att rasa – och SVT själva att ta avstånd.

– Vi måste ställa oss frågan: Varför är det så svårt för de här människorna att få jobb? Jo det är för att de inte är svenskar. De passar inte in i Sverige och då är det svårt att få jobb, sa Jimmie Åkesson under sändningen.

Jimmies uttalande väckte starka reaktioner hos både tittarna, kanalen och de andra partiledarna.

Annie Lööf slog sin näve i bordet och gav snabbt svar på tal.

– Hur uttrycker du dig, ropade hon upprört åt Jimmie.

En stor kritikstorm mot Jimmie Åkesson efter SVTs pariledardebatt i fredags. Bild: Adam Ihse/TT

Efter utspelet i partiledardebatten så har flera gått ut och kritiserat Jimmies uttalande. En av dem är Linnea Claesson som nu tar ställning på Instagram – med ett tydligt ställningstagande.

På Instagram kritiserar hon Jimmie och sverigedemokraterna.

"Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson berättade var han står i valets slutskede. Att han och hans parti gör skillnad på människor, och kommer göra det även fortsättningsvis. Även om de byter ut ordet ras mot kultur ändras inte det faktum att det är samma, gamla, unkna nationalism och rasism som deras ideologi, politik och många medlemmars grova uttalanden grundar sig i", skriver Linnea på Instagram.

Linnea Claesson i sin t-shirt med texten "Göm en flykting". Bild: Linnea Claesson.

På bilden bär Linnea en tröja med texten "GÖM EN FLYKTING! Om det blir olagligt – göm två!".

"Tröjan på bilden är som svar på alla otaliga osolidariska och rasistiska uttalanden. Och även som svar på deras politiska förslag som att Jimmie Åkesson sagt att han vill göra det olagligt att gömma papperslösa och dessutom införa en plikt att polisanmäla en granne som gör det. Plikten skulle enligt dom vara en form av civilkuragelag. Men det här är INTE civilkurage", skriver Linnea.

Linneas bild har bara varit publicerad i några timmar och den har redan fått över 11 000 likes och hundratals kommentarer.

Mer:

Den här tiden släpps valet 2018