Mest läst

Efter träningen: Vad ska jag äta för att återhämta mig och bygga muskler?

Vad är bra att äta efter ett träningspass?. Foto: Envato.com
Dela på Pinterest
Det är viktigt att äta inom en timme efter man tränat. Det bästa är att få i sig både kolhydrater och protein. Här kommer några tips på vad du kan äta efter träning.

Om du vill återhämta dig optimalt efter ett träningspass bör du äta en måltid eller ett mellanmål inom en timme efteråt. Om det kommer dröja längre tid tills du kan äta en större måltid kan det vara bra att äta något litet som en banan eller riskakor för att stilla hunger och ge lite energi. När du väl får chansen att äta en större måltid bör du se till att fylla på med protein och kolhydrater för att hjälpa till att bygga och återhämta musklerna.

Vad du kan äta efter träning

  1. Grönsaksomelett med fullkornsbröd
  2. Bönpasta med kyckling och grönsaker
  3. Yoghurt med müsli och frukt
  4. Bönröra på fullkorns wraps
  5. Ris och kyckling med broccoli
  6. Proteinshake med mjölk eller vatten och banan
  7. Havregrynsgröt med mjölk och bär
  8. Grönsakssmoothie med proteinpulver
  9. Quinoa med tonfisk och grönsaker
  10. Fullkornskex med pålägg som ost eller skinkpålägg

Läs mer: Träningsresor utomlands 2023

Vad maten bör innehålla efter ett träningspass

Efter ett träningspass kan det vara bra att äta en måltid som innehåller en kombination av kolhydrater och protein. Kolhydrater hjälper till att fylla på glykogen i musklerna, medan protein bidrar till att bygga och reparera muskelvävnad. Ris och kyckling är ett bra alternativ eftersom det innehåller både kolhydrater och protein. Grönsaker som broccoli och spenat är också bra att äta efter ett träningspass eftersom de är rika på näringsämnen som kan hjälpa till att återhämta sig. Man ska också få i sig vatten! 

Läs mer: Snygga träningkläder.

Snacks du kan äta direkt efter din träning

  1. En banan eller en annan frukt, tillsammans med lite mandelmjölk eller yoghurt
  2. Riskakor med pålägg som smörgåskaviar eller avokado
  3. En burk tonfisk eller kyckling med fullkorns crackers
  4. En proteinkaka eller proteinbar
  5. En liten portion nötter som mandlar, hasselnötter eller cashewnötter
  6. En smoothie gjord på mjölk, proteinpulver och frukt
  7. En müslibar med hög proteinhalt (kolla att den inte är fylld med socker)
  8. Grönsaker som morötter, paprika eller kålrot med en dipp gjord på yoghurt eller hummus
  9. En liten portion cottage cheese med små mängder frukt
  10. Ett hårdkokt ägg med ett par fullkorns kex eller en morot