Varumärken som drivs av influencers

Svenska influencers bakom framgångsrika varumärken
Svenska influencers bakom framgångsrika varumärken. - Foto: STELLA Pictures/Patrik Österberg/Jari Kantola
Dela på Pinterest
Från Bianca Ingrosso till Janni Delér och Linn Ahlborg. Här hittar du en lista på de framgångsrika företagen som drivs av svenska influencers.

Det framväxande fenomenet med företag drivna av influencers har nog inte undgått någon. I dagens digitaliserade värld har sociala medier och influencers blivit kraftfulla inom marknadsföring och företagande. Genom sin förmåga att nå ut till stora och engagerade målgrupper på ett personligt sätt har influencers blivit eftertraktade för företag som strävar efter att skapa starka varumärken och nå framgång. 

Låt oss utforska hur influencers har blivit entreprenörer och skapat egna företag som nyttjar deras personliga varumärken för att forma den moderna affärsvärlden!

Maja Nilsson Lindelöf

  • Lis Bonne Atelier

Ett klädmärke som influencern startade på egen hand och som direkt gjorde succé. Varumärket erbjuder kläder av hög och hållbar kvalitét och stilen är klassisk och avslappnad. 

Bianca Ingrosso

  • CAIA Cosmetics

Caia Cosmetics grundades 2018 av Ingrosso, Vanessa Lindblad, Mikael Snabb och Jesper Matsch. Det är ett varumärke inom skönhetsindustrin, känt för högkvalitativa och trendiga produkter. Caia erbjuder smink, hudvård, kroppsvård och accessoarer. Varumärket är känt för att fokusera på att främja självuttryck och självförtroende hos sina kunder.

Läs mer: Vilka är Jesper Matsch och Mikael Snabb? Här är männen bakom Caia

  • ÁVORA

Ett klädvarumärke inspirerad av livsstilen i södra Europa skapat av Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad, grundat 2021. Varumärket erbjuder kläder som är tidlösa klassiker gjorda av förstklassiga material med en hållbar produktion.

Läs mer: Vanessa Lindblad: Man, barn, föräldrar och lyxiga lägenheten

  • ANI Jewels

Smyckes- och accessoarvarumärket skapat av Bianca och hennes före detta assistent Lovisa Worge. De erbjuder trendiga smycken av hög kvalitet.

Matilda Djerf

  • Djerf Avenue

Djerf Avenue skapades 2019. Varumärket är baserat på kläder i den populära stilen "scandi style", som Matilda själv influerat tjejer världen över med. Grunderna för varumärket är att förkroppsliga den självsäkra, chica och avslappnade personen som är på språng.

Michaela Forni

  • Baby Journey app

Hösten 2020 lanserade influencern gravidappen som kom att göra succé. Tanken kom från när hon var gravid själv och inte tyckte att det fanns någon gravidapp som innehöll allt, så då gjorde hon en själv istället. 

Linn Ahlborg

  • LXA the Label

Klädvarumärket som satsar på inklusivitet och klassiska basplagg. LXA skapades av Linn och lanserades under sensommaren 2020. 

Alice Stenlöf

  • A-DSGN

Varumärket lanserades 2020 och erbjuder kläder i hållbara material. Alice hade visionen att skapa prisvärda men ändå moderiktiga plagg med en förenklad touch som genomsyrar hela varumärket.

Hanna Schönberg

  • ARAKII

Ett exklusivt och lyxigt klädesvarumärke lanserat av influencern år 2022. Fokuserar på  en "high end"-känsla med klassiska plagg.

Molly Rustas

  • Molly Ellen Jewelry

Molly Ellen är ett svenskt smyckesvarumärke byggt för den tidlösa, eleganta och stilrena kunden.

Wilma Holmqvist

  • Hickap

Tillsammans med sin bror Emil Holmqvist grundade hon 2016 företaget Hickap som snabbt gjorde succé med sina högkvalitativa sminkborstar. Företaget har sedan dess utökad med både smink och hudvård i sitt sortiment. 

Felicia Aveklew

  • LOWD Cosmetics

LOWD är ett varumärke som säljer smink på ett miljövänligt förhållningssätt. Varumärket lanserades i mars 2023 och första produkterna var en mascara, ögonskuggspalett och tre sminkborstar.

Lovisa Wallin och Hanna Friberg

  • Are We Game

Influencer-duon skapade i början ett kortspel med roliga frågor som är perfekt att ta med på förfesterna. Nu har de släppt flera olika varianter av spelet, bland annat till dejter, par och bästa vänner.

Gertrude Tornvall

  • Due Sirene

Hennes nystartade varumärke lanserades 2023 och erbjuder vackert italienskt handmålat porslin.

Janni Delér

  • c'est normal

Klädmärket är grundat av influencerns själv tillsammans med exmaken Jon Olsson. De erbjuder högkvalitativa basplagg med en sportig touch.

Sanne Josefson

  • Sanne Alexandra Stockholm

En webbshop med kläder och ett varumärke som fokuserar på kvinnor och erbjuder bekväma underdelar som är både snygga och praktiska, samt är dedikerat för att stärka kvinnor.

Emelie "Emitaz" Lindmark

  • LE CAPSØLE

Le Capsole grundades av Emelie 2021. Varumärket erbjuder ett hållbart och medvetet förhållningssätt till mode. Fokuset ligger på kläder av hög kvalitet med hopp om att motverka snabbmode.