Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

8 saker du borde göra om din osäkerhet förstör ditt förhållande

Dela på Pinterest
Vi alla känner oss nog lite osäkra på oss själva då och då. Men går det så pass långt att det förstör relationen med din partner borde du läsa det här.

1. Ta reda på vad din osäkerhet beror på 
Att vara medveten om vad din osäkerhet grundar sig i är en förutsättning för att kunna göra något åt saken. Beror det på att du har blivit djupt sårad i ett tidigare förhållande? Eller är det något din bästis sa till dig när du var 7 år som fortfarande hänger kvar? Gå in i dig själv och tänk efter. 

2. Sluta övertänk
Alla osäkra människor där ute känner nog igen begreppet "övertänka" allt för väl. Ett litet, egentligen obetydligt meddelande kan göra att du går runt och grubblar en hel dag. Vill du sluta med överanalyserandet, så försök att inte ta allt din partner säger eller gör personligt. Bara för att hen ska ut och hänga med polarna en kväll betyder det inte att hen inte gillar dig. Och är din partner kortfattad i ett sms beror det förmodligen på att hen var stressad just då. Tolka din partner för vad hen säger och sluta försök luska ut saker mellan raderna

Övertänka är vanligt när man är osäker.
Sluta övertänk. Bildkälla: Unsplash

3. Bygg upp din självkänsla
Är man osäker på sig själv så är det svårt att förändra, och det är ingenting man gör över en natt. Men det går! Ett första steg är att börja göra saker för din egen skull som får dig att må bra. Det kan till exempel vara att anmäla dig till någon intressant kurs, boka in en spa dag, ta dig tid att läsa mer böcker eller liknande. Att jobba för en vana du vill bli av med genom att börja med något du vill göra mer av är ett steg i rätt riktning.

4. Lita på dig själv och din partner
Inte helt oväntat så är tillit en av de viktigaste byggstenarna för att en relation ska hålla. Och att lita fullt ut på sin partner innebär givetvis också att kunna dela med sig av sina djupaste hemligheter utan att behöva oroa sig för att hen berättar det för någon. Samtidigt är det även viktigt att du litar på dina egna instinkter. Om det inte finns någon anledning till att inte lita på din partner, så oroa dig inte. Men har du en stark känsla av att något verkligen är fel och du har anledning till att tro det, så våga lita på magkänslan och gör något åt det.

Lita på din partner
Det är viktigt att ha en partner du känner att du kan berätta allt för. Bildkälla: Unsplash

5. Häng inte för mycket på sociala medier
Om du redan brottas med dåligt självförtroende, kommer Instagram knappast göra att det känns bättre. På sociala medier visas ofta bilder av det perfekta livet upp. Alla vet att det man ser inte alltid är verkligheten, men de ständiga bilderna av perfekt trimmade magar och solbrända ben kan tyvärr få oss att må ännu mer skit. För att inte tala om att sociala medier gör det väldigt lätt för dig att snoka runt på olika personers konton. Din partners ex konto, till exempel. Att hänga på sociala medier för mycket kommer förmodligen inte hjälpa till med osäkerheten.

6. Undvik inte vissa samtal bara för att du känner dig obekväm
Att kommunikation är A och O I ett förhållande har du säkert hört förut. Och det gäller verkligen allt. Är du tillsammans med en partner du litar på borde ni verkligen kunna prata om allt, oavsett om det kan vara obekväma ämnen eller inte. Stora drömmar, toalettbesök, men även saker du går runt och grubblar på som kanske känns jobbigt att ta upp med din partner. Men vi lovar, det är värt det i slutändan.

Undvik för mycket häng på sociala medier.
Sociala medier kan göra dig ännu mer osäker. Bildkälla: Unsplash

7. Vänd din osäkerhet till något produktivt
Går du runt och grubblar för mycket, kan det faktiskt hjälpa genom att hålla sig sysselsatt med någon pulshöjande aktivitet. Att röra på sig cirka 30 minuter varje dag kan faktiskt få dig att känna dig mer självsäker. Många studier har gjorts som visar att träning hjälper till att minska oro och rensa huvudet.

8. Ge din partner space
När man känner sig osäker behöver man ständigt bekräftelse från sin partner, och space är nog det sista man vill ha. Men sanningen är att att ge din partner eget utrymme kommer bara att gynna er relation, då det annars finns risk för att hen kan känna sig kvävd. Dessutom är det viktigt att man har sina egna intressen och eget socialt liv utöver det man har tillsammans med sin käresta. Att låta din partner göra sitt medan du gör ditt kan boosta ditt självförtroende och även påminna om att du faktiskt har ett eget liv också.

Att längta efter sin partner när man är ifrån varandra är såklart inget konstigt. Det finns faktiskt fysiska tecken som tyder på att du saknar din älskling, spana in videon nedan för att se vilka:

Läs mer här:

4 tecken på att din partner använder dejtingappar bakom din rygg

5 saker du och din partner gör – som förstör romantiken varje dag