Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Svårt att sova? 9 tecken på att du har sömnbrist

Dela på Pinterest
Får du inte tillräckligt med sömn? Då borde du läsa det här. Det finns nämligen en rad anledningar till varför sömnen är superviktig för dig och din hälsa!

Har du goda sovrutiner eller varierar det från natt till natt? Vuxna brukar behöva mellan sex och nio timmars sömn per dygn, men såklart är sömnbehovet individuellt. Det är viktigt att inte glömma att sömnen måste prioriteras – din kropp behöver få vila och återhämta sig. Har du sovit alldeles för lite är det nämligen flera saker som kan hända i din kropp. Med hjälp av Vårdguiden 1177 listar vi nio vanliga tecken på att du har sömnbrist. 

1. Du blir lättare stressad

Kroppens immunsystem aktiveras när du sover och minskar produktionen av stresshormoner. Men sover du alldeles för lite kan du istället känna av stress lättare.


2. Du kan öka risken för sjukdomar

Sover du väldigt dåligt och lider av sömnbrist kan du öka risken för sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar, depression och utmattningssyndrom, diabetes 2 och förhöjda blodfetter.


3. Du är lättirriterad och har humörsvängningar

Din kropp orkar inte lika mycket som vanligt och du känner dig trött både psykiskt och fysiskt. Du blir också lättirriterad och har svajigt humör.


4. Du glömmer saker

Sover du för lite blir det svårare att ha koll på allt och minnet kan påverkas.


5. Du blir lättare sjuk

Om du sover för lite försämrar du ditt immunförsvar, vilket gör att du har lättare för att bli sjuk. Du kan också bli psykiskt sjuk om du får extremt lite sömn.


6. Du känner dig hungrig

Hjärnans centrum för mättnad och hunger påverkas om du får för lite sömn. Du kan med andra ord känna dig mer hungrig än vanligt. 

Hungrig
Foto: Unsplash

7. Du blir sugen på sötsaker

Blodsockerbalansen påverkas vid sömnbrist och du kan därför bli extra sugen på något sött! 


8. Du kan gå upp i vikt

Att äta mer mat och sötsaker är vanligt om man lider av sömnbrist. Konsekvensen kan då bli att du går upp i vikt.


9. Du kan få ont i ögonen

Har du sovit för lite kan du märka att du kan få ont i ögonen och ha svårare att fokusera. Du kan till exempel ha svårare att läsa eller sitta framför en skärm.


Har du någon gång bokstavligen vaknat av att kroppen rycker till precis innan du ska somna? Det kan bero på flera saker. Se orsakerna i videon nedan.

Mer:

10 saker som gör dig pigg efter ett natt med lite sömn

Därför har vi tjejer svårare att somna på kvällen än killar