Dietisten: Så mycket grönsaker behöver du – och det är mer än du tror

Dietisten ger sina 3 bästa tips för hur du kan addera mer grönsaker i kosten. - Foto: Canva.
Dela på Pinterest
Har du svårt att få i dig frukt och grönsaker varje dag? Du kan vara lugn. Dietisten Stina Algulin delar med sig av sina bästa knep!

Hur mycket frukt och grönt ska vi äta per dag? 

Enligt Livsmedelsverket bör människan äta minst 500 gram frukt och grönt varje dag. Vilket innebär att det krävs ungefär fem stora knytnävar för att bidra kroppen med bra näringsämnen. 

Varför är det bra att äta frukt och grönt? 

Oavsett om man äter en frukt, bär, en näve baljväxter eller grönsaker får kroppen i sig många bra näringsämnen. Till exempel fibrer, mängder vitaminer, mineraler och antioxidanter. Många studier visar även att frukt och grönt bidrar till att risken för att drabbas cancer och hjärt- och kärlsjukdomar minskar. Dessutom minimerar högt blodtryck och att drabbas av diabetes. 

Dietistens bästa tips för att äta mer frukt och grönt: 

Ibland är det trots fördelarna inte alltid så lätt att följa dess rekommendationerna. Redaktionen har därför pratat med Stina Algulin, 30, även känd som "StinasMat" på sociala medier som delar med sig av sina bästa tips nedan! 

1. Frukt och grönt – Håll det enkelt

Stina säger att många gör det alldeles för svårt när det kommer till frukt och grönt i kosten. 

– Det går jättbra att addera några enkla grönsaker så som några morötter eller ställa fram en ask småtomater, säger hon. 

2. Frukt och grönt – "Göm" grönsakerna 

Om man tycker att det är jobbigt att äta grönsaker vid sidan av maten kan man också gömma den. Lasagne är ett exempel på en perfekt maträtt som man kan addera mycket grönsaker i utan att man märker det. 

– Ett bra knep är att involvera grönsakerna i måltiden istället för att se den som en sidogrej, säger Stina. 

3. Frukt och grönt – Gör det till en vana

Stinas sista tips är att göra frukt och grönsaks ätandet till en vana. 

– Tänk dig att du ska få med något grönt varje gång du äter. Antingen grönsaker, frukt eller bär, säger hon.

Källa: Livsmedelsverket

Läs: 

6 tips på restauranger – du bara måste besöka i sommar

Stockholms bästa brunch – 16 ställen du måste besöka