Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Så kan du röra dig mer på jobbet – 8 enkla tips

Dela på Pinterest
Nu visar en ny undersökning att nästan varannan anställd har ett stillasittande arbete – och att vi rör på oss alldeles för lite. Det här kan du göra för att bli mer aktiv på jobbet.

Har du ett stillasittande jobb och sitter ner i kontorsstolen större delen av dagen? Då borde du läsa det här. 

Det är Avonova, som erbjuder tjänster inom företagshälsa och ledarutveckling, som har gjort en kartläggning bland uppåt 30 000 anställda på arbetsplatser runt om i Sverige.

Undersökningen visar att 48 procent, nästan varannan anställd, har ett stillasittande arbete – och rör sig alldeles för lite. Salima Sakket Santikos, legitimerad fysioterapeut och ergonom på Avonova, menar att resultatet visar på oroande siffror och att brist på rörelse ökar risken för sjukdomar, fysiska besvär och i förlängningen kan leda till en tidigare död. 

Jobb
Foto: Unsplash

 För många kontorsarbetare är det tyvärr vanligt att tillbringa hela arbetsdagen sittande vid skrivbordet eller i möten. Forskning visar att det är viktigt att variera sin position under dagen, till exempel genom att växla mellan stående och sittande arbete, samt ta regelbundna rörelsepauser, säger Salima Sakket Santikos i ett pressmeddelande.

Men det finns faktiskt en hel del du kan göra för att bli mer aktiv och röra dig mer på jobbet – trots att du har ett stillasittande arbete. Det första steget är att bli medveten om din hälsa och vara beredd på att ändra dina vanor.

Här är åtta tips som du kan börja med redan idag!

1. Stå och jobba

Om du har ett ståbord, börja i små skalor och stå lite varje dag. Efter ett tag kommer det gå på rutin. Har du inget ståbord? Fråga din chef om du kan få det – det är faktiskt för din hälsas skull.


2. Prata istället för att skicka mejl

Visst är det så enkelt att slänga iväg ett mejl till kollegan som sitter lite längre bort? Ibland behöver man mejla, men om det går – gå dit istället. 


3. Ha bekväma skor

Ibland sätter vi på oss skor som är snygga, men kanske inte så bekväma. Men ditt sko- och klädval kan faktiskt påverka hur mycket du rör dig under dagen. Har du höga klackskor blir det troligen lättare att ta hissen? Har du istället bekväma skor är det lite enklare att välja trapporna. 


4. Ta hjälp av appar

Gör lite research och ladda ner en mobilapp som säger till när det är dags för en bensträckare. 


5. Ha gående möten 

Ha möten över en promenad eller ett ståbord, istället för att sitta ner. Till en början kanske det kan kännas konstigt och ovant, men håller ni er till samtalsämnet som är tänkt är det win-win!


6. Lunchträna eller lunchpromenera 

Känns det svårt att få in träning i vardagen? Börja lunchträna eller lunchpromera! Har du bara en halvtimmes rast? Hör med din chef om du en dag i veckan kanske kan få komma in tidigare för att ta en längre lunch. 


7. Cykla eller gå till jobbet

Bor du nära eller med cykelavstånd till kontoret är detta ett bra alternativ för mer rörelse i vardagen. Dessutom är det miljösmart och bra för plånboken!


8. Hoppa av några stationer tidigare 

Bor du en bit bort från jobbet kanske det kan vara svårt att ta cykeln. Men vill du ändå få in lite motion? Hoppa av några stationer tidigare och gå den sista sträckan till jobbet.


Är du på jakt efter de bästa träningsapparna som är gratis? Vi har listat våra favoriter i videon nedan.

Mer:

Blir du sjuk när du tränar? 5 knep som håller dig frisk på gymmet

7 saker som kommer maximera din träning